ilaanennaat.reismee.nl

Colombia deel 2

Hoi allemaal, welkom bij alweer onze laatste blog van deze reis! We waren gebleven in Cartagena, waar we een hotel voor 4 nachten hadden geboekt. Op de eerste dag gingen we mee met de free walking tour. Samen met een hoop andere Nederlanders werden we langs de highlights van deze mooie stad geleid. In de 18e en 19e eeuw was Cartagena een belangrijke havenstad waar veel Afrikaanse slaven aankwamen om te werken op de plantages. Aan alles is te zien dat dit een rijke koloniale stad is geweest. Er zijn veel mooie gebouwen, kleurrijke straatjes en gezellige pleinen. Na de tour hebben we een ijsje gehaald en op eigen houtje de stad nog wat verder verkend. Hierna besloten we een duik in de rooftop swimmingpool van ons hotel te nemen vanwege de enorme hitte. Het was ongeveer 35 graden.  De volgende dag zochten we een groot winkelcentrum op in het centrum om een aantal uur lekker te shoppen. Onderweg zagen we in het park nog een grote varaan lopen en een aantal tamme eekhoorntjes. De rest van de dag hebben we weer bij het zwembad gelegen. In ons hotel stikte het van de Nederlanders, erg gezellig! Op dag 3 wilden we naar het strand gaan, maar Ilana voelde zich niet lekker dus bleven we thuis. Naat ging naar een museum om nog wat meer over de geschiedenis te weten te komen. De middag brachten we weer op onze bedjes bij het zwembad door, we moeten natuurlijk wel met een kleurtje thuiskomen. Kortom, erg relaxte dagen in Cartagena!

Op zondag moesten we heel vroeg op voor onze laatste binnenlandse vlucht, die ons naar Bogota bracht. Daar namen we een taxi naar de busterminal en konden gelijk de bus in richting Neiva. De rit duurde 6 uur, maar gelukkig hadden we een luxe bus met veel beenruimte en wifi. Eenmaal aangekomen bij ons hotel in Neiva zijn we vrij snel ons bed in gedoken. De stad zelf is vies en stoffig, dus niet echt de moeite waard om te bezoeken. Echter, kwamen we niet voor de stad zelf, maar voor de Tatacoa woestijn die daar vlakbij ligt. Daar gingen we de volgende dag heen. Achterin een jeep werden we samen met nog een aantal Nederlanders naar de woestijn gebracht. Daar aangekomen werden we in een tuktuk gezet. We wilden eigenlijk gaan paardrijden, maar er was geen paard te bekennen dus besloten we maar met de tuktuk mee te gaan. De chauffeur leidde ons langs verschillende mooie plekken in de woestijn. De omgeving was prachtig, een soort canyon landschap met hoge cactussen. We maakten een wandelingetje tussen de rode rotsformaties en konden daarna lekker afkoelen in een natuurzwembad. Al met al was het een hele leuke middag! De tuktukchauffeur bracht ons terug naar het dorp waarvandaan de bus naar Neiva zou vertrekken. Hij zei dat we een half uur hadden, dus wij gingen nog even wat eten. De chauffeur bracht ons naar een restaurantje wat speciaal voor ons openging. De hele familie werd opgetrommeld om heerlijke homemade hamburgers voor ons te bereiden. Keurig op tijd waren we terug bij de bushalte, toen bleek dat er helemaal geen bus meer ging. Met een tuktuk werden we naar een dorp verderop gebracht waar we alsnog een bus naar Neiva konden nemen. Hier waren we weer een ware attractie aangezien toeristen niet vaak met deze lokale busjes reizen.

Dinsdag gingen we weer terug naar Bogota, de hoofdstad van Colombia en onze laatste stop van de reis. Van te voren hadden we niet veel van deze stad verwacht, aangezien we niet zoveel positieve verhalen van andere reizigers hoorden. Het heeft 8 miljoen inwoners en het is er koud. (15 graden) Toch heeft Bogota ons verrast, de mensen zijn er super aardig net als in de rest van Colombia. We hebben een streetart tour gedaan om de verhalen achter de vele graffitikunstwerken te horen. Dit was erg leuk! Ook hebben we gezellige pleintjes ontdekt, een mooie kathedraal bekeken en een bezoekje gebracht aan het goudmuseum. Het weer viel ook erg mee, met een zonnetje erbij konden we zelfs onze jas uittrekken. We ontdekten een beautysalon waar ze voor 2 euro manicures aanboden. Met mooi verzorgde en gelakte nagels stapten we weer naar buiten.

8 februari was alweer onze laatste dag van de reis. We namen een taxi naar een van de grootste winkelcentra van de stad om weer eens lekker te shoppen. Hier hebben we ons een groot deel van de dag vermaakt. We sloten de dag af in een lokaal restaurantje en pakten onze backpack voor de laatste keer in. Morgenochtend vroeg vertrekt ons vliegtuig naar Nederland, met een overstap in Houston. Het voelt heel gek om terug te gaan, maar ook super leuk om iedereen straks weer te zien! We hebben een geweldige tijd gehad en enorm genoten van alle mooie dingen die we hebben gezien en gedaan.

Tot snel in Nederland!!