ilaanennaat.reismee.nl

Galapagos eilanden!

Tijd voor een nieuwe blog! De laatste keer schreven we over onze eerste week in Ecuador, waarin we o.a. naar de jungle waren geweest. Na ons verblijf in Baños namen we de bus naar Quito, de hoofdstad. Deze bus deed er 5 uur over om ons. Eenmaal aangekomen kwamen we erachter dat de ereader van naat nog in het vorige hostel lag.. We namen contact op met het hostel en hij bleek inderdaad gevonden. Er werd ons aangeboden de ereader op te sturen, dit zou een paar dagen duren.

De volgende dag hebben we Quito verkend. Quito staat op de Unesco wereld erfgoedlijst. In het oude historische centrum  staat veel mooie gebouwen, waaronder een grote basiliek die we die dag hebben bezocht. Helaas was het wat bewolkt waardoor we de kabelbaan die mooi uitzicht zou bieden over de stad over moesten slaan. Terwijl we lekkere verse mango zaten te eten kwam er een journaliste met cameraman op ons afgestapt. Naat zag ze al aankomen en liep snel weg dus Ilaan was de Sjaak. Een vragenvuur in het Spaans volgde maar Ilaan wist zich hier prima uit te redden. Check op Youtube: Ponte Once TV.

Zondag de zevende besloten we vroeg op te staan om de ereader toch op te gaan halen in Baños. Dit betekende 5 uur heen en 5 uur terug in de bus.. Gelukkig verliep de rit soepel en kwamen we ‘s avonds met ereader weer terug.

Ook die maandag stond in het teken van lang, heel lang reizen. Ilaan wilde graag naar een waterval op 6 (!!!) uur rijden vanaf Quito. We zouden de bus vanaf het centrale busstation van Quito om 9 uur nemen, maar zagen de bus al wat eerder klaarstaan. We gingen alvast zitten en opeens reed de bus weg. Mooi dachten we, dan zijn we er ook wat eerder. Al snel kwamen we erachter dat we met een andere busmaatschappij onderweg waren. Bij de kaartjescontrole wilde de buschauffeur ons eruit zetten maar we deden alsof we hem niet begrepen in de hoop dat hij ons zou laten zitten. We reden namelijk door de bergen in de middle of nowhere en zagen het niet zitten om daar ergens langs de weg gedropt te worden. Gelukkig liet hij ons uiteindelijk zitten. Echter wist hij niet van het bestaan van de waterval af en reed hij veel te ver door. De locatie van google maps op onze telefoon klopte ook niet en daardoor kwamen we pas om 4 uur ‘s middags (na heel lang zoeken) bij de waterval aan. Het was gelukkig wel heel mooi. Hierna wilden we de bus terug naar Quito nemen maar er kwam niks meer langs. Al liftend (o.a. met een olietanker die 10 km per uur reed) zijn we na uren aangekomen in een klein dorp waar nog wat bussen reden. Hier hebben we uiteindelijk nog 1,5 uur in de regen op de bus moeten wachten.  Het was even een momentje waarop je je bedenkt waarom je ook al weer bent gaan backpacken, haha. Terug in ons hostel in Quito was het inmiddels half 1 ‘s nachts, terwijl we ‘s morgens om half 8 waren vertrokken…

Gelukkig was het de volgende dag tijd voor iets leuks, namelijk de vliegreis naar de Galapagos eilanden! Hier keken we al de tijd al naar uit. De Galapagos is een eilandengroep op ongeveer 1000 km vanaf het vasteland van Ecuador. Hier heeft Charles Darwin zijn evolutietheorie op gebaseerd. Op de Galapagos eilanden leven veel bijzondere dieren die nergens anders voorkomen. Ze zijn erg bang dat er ongedierte meekomt vanaf het vaste land en dat deze worden geïntroduceerd op de eilanden, dus komen ze tijdens de vlucht langs met insecticide om alle bagage mee in te sprayen.

We wilden graag een cruise gaan doen van meerdere dagen en gokten het erop dit op de eilanden zelf te regelen omdat dit lastminute het goedkoopst zou zijn. We landden op het eiland Santa Cruz en bij aankomst merkten we gelijk het verschil in temperatuur: 30 graden en een blauwe lucht, heel wat beter dan in Quito!  De zomer is hier net begonnen maar het is ook nog laagseizoen, dus de timing is perfect. Vanaf het vliegveld reden we een uurtje naar de hoofdplaats van het eiland, Puerto Ayora, waar we vervolgens de tour bureautjes afgingen voor de beste deal. Al snel hadden we een leuke tocht vijfdaagse tocht gevonden die ons langs verschillende mooie eilanden zou brengen. De boot vertrok op donderdag en daarom besloten we voor woensdag eerst een dagtour te boeken om met baby zeeleeuwen te zwemmen. Deze dagtour was fantastisch! We hebben gesnorkeld met o.a. zeeleeuwen, mooie vissen, een schildpad en een grote Galapagos haai (+/- 2 meter). Ook stopten we op een prachtig wit strand waar leguanen lagen te chillen.

Op de boot waren ook drie Chinezen mee die nergens aan mee wilden doen. Ze wilden het water niet in waardoor ze niet konden snorkelen. Wij vroegen ons af waarom ze überhaupt mee waren. Ze werden speciaal met een rubberbootje  naar het mooie strand gebracht omdat ze weigerden hun schoenen uit te trekken en hun voeten nat te maken. Vervolgens gingen ze voor een lelijke struik een fotoshoot houden, terwijl de zee juist zo mooi was. Onbegrijpelijk.

Na deze fantastische dag hadden we hoge verwachtingen voor de cruise. Helaas kwam de gids vertellen dat de boot kapot was en we een dagje later zouden vertrekken. Omdat we later tijdens de bootreis weer zouden aanmeren op Santa Cruz werd deze dag naar voren gehaald waardoor we alsnog dezelfde dag zouden starten met het programma. Ook was er eten en vervoer voor die dag geregeld. Helaas verliep de communicatie niet soepel en was het een grote chaos. We vertrokken pas om 14.00 uur. We hebben die dag een paar kraters en lavatunnels gezien wat niet heel spectaculair was. Wat wel heel leuk was was een bezoek aan een schildpadden reservaat. Hier leven grote landschildpadden waarmee we op de foto gingen. Aan het eind van de dag kwamen we er pas achter dat er een uur tijdsverschil is met het vaste land, haha. Onze telefoons hadden het automatisch aangepast zonder dat we het door hadden.

Voor de volgende dag was er gelukkig een andere boot geregeld. We moesten om 7 uur ’s morgens klaarstaan zodat we nog die ochtend een eilandje konden bezoeken en daar konden snorkelen. Helaas moesten we zo lang op de boot wachten dat we dat niet meer redden waardoor het ochtendprogramma kwam te vervallen. Hier zouden we later voor terugkrijgen zei de gids. Eenmaal op de boot werden we verwelkomd door de crew met een lekker drankje en konden we onze hut inrichten. Samen met dertien andere passagiers zouden we die dagen op de Golondrina doorbrengen. De groep bestond uit een aantal Amerikanen, Duitsers, Polen, Hongaren en zelfs 2 mannen uit Siberië. De hutten waren klein maar prima (eigen badkamer met warme douche!). Verder was het eten ook erg goed. Iedere dag deden we een ander eiland aan, waar we dan aan land gingen en een stukje wandelden. Het ene eiland zat vol met vogels en het volgende eiland bestond uit zwart vulkanisch gesteente. De gids wist enorm veel en vertelde vol enthousiasme alle details over elk beest en elke vogel. Na de hike gingen we meestal snorkelen, wat erg mooi was! Zeeleeuwen, pinguïns, roggen, haaien, leguanen, zeeschildpadden, kleurrijke vissen; alles hebben we gezien! De dieren zijn hier totaal niet bang voor mensen, waardoor je dichtbij kan komen. Dit hebben we nog nooit eerder zo meegemaakt, heel bijzonder!

Op dag 5 werden we op het eiland Isabela afgezet. De boot en een groot deel van de groep ging verder voor de 8-daagse cruise. Wij hadden echter van te voren gehoord dat we weer terug zouden gaan naar Santa Cruz. Doordat er ook een aantal onverwachte kosten waren, was ons geld op en moesten we maar uitzoeken hoe we terug kwamen. Gelukkig boden de Amerikaanse meiden ons aan wat geld uit te lenen. Daar waren we erg blij mee, aangezien er geen pinautomaat op Isabela zat. Met de speedboat gingen we in de middag terug naar Santa Cruz, waar we de rest van de dag rustig aan hebben gedaan en onze kleding hebben laten wassen. Dat was ook wel nodig!

Dinsdag was het alweer de laatste dag op de Galapagos eilanden. Ilana wilde nog graag een dagje duiken en stond om 7 uur klaar om mee te gaan met een tour, samen met een paar Argentijnen en Amerikanen (de 3 Argentijnse mannen heetten allemaal Alejandro). Het duiken was erg mooi, er zwommen heel veel soorten roggen, waaronder de grote mantaroggen. Ook veel rifhaaien en schildpadden. Er was wel een sterke stroming, wat het duiken op de eerste plek erg lastig maakte. Een van de allejandro’s had al ruim 1000 duiken gemaakt, maar vond het een van de moeilijkste duiken die hij tot nu toe had gemaakt.

Naat heeft zich een dag in het plaatsje en aan het strand in tortuga bay vermaakt. Dit is een prachtig wit strand waar de leguanen om je heen lopen. We sloten de dag samen af met een lekkere maaltijd op de lokale markt.

Woensdag de 17e was het helaas tijd om weer terug te vliegen naar Quito. We hebben een hele leuke week gehad op de Galapagos. Het is voor ons beide een van de mooiste en meest bijzondere bestemmingen die we hebben bezocht op onze reizen!

Nu zitten we weer in ons vertrouwde hostel in Quito, helaas weer met een lange broek en trui aan want het is hier een stuk kouder. Wel genieten we weer van het goede internet en het goedkope eten. Op de Galapagos was dat namelijk erg duur. Binnen enkele dagen zullen we de grens overgaan naar Colombia, daar hebben we veel zin in!