ilaanennaat.reismee.nl

Laatste dagen Peru en eerste week Ecuador!

Na ons vorige verblijf in Cuzco vlogen we terug naar Lima waar we kerst hebben gevierd. Het leek ons leuk om iets speciaals te doen op kerstavond en daarom boekten we een kerstdiner in een hostel. We vonden het wel vreemd dat het diner pas om 22:30 zou beginnen. Eenmaal aangekomen hebben we nog bijna een uur langer moeten wachten tot het eten opgediend werd. Het gezelschap was nogal bijzonder te noemen: voornamelijk oude verdwaalde hippies en dronken backpackers. Het eten was ook echt niet te kanen. Na een half uur en een lege maag zijn we dan ook maar weer vertrokken. We hadden gehoord dat er een feestje werd georganiseerd en daar waren we wel aan toe. Helaas was dit ook niet zo’n succes: er waren weinig mensen en de stroom viel in de korte tijd dat we er waren meerdere keren uit. Op tijd naar bed dan maar. Al met al hebben we wel gelachen om dit alles.

Op eerste kerstdag besloten we naar de wijk Barranco te gaan. Deze wijk staat bekend als de artistieke wijk van Lima. Overal waar we kwamen waren vrolijke muurschilderingen en er hing een leuk sfeertje. Daarnaast boften we weer met het mooie weer. We hebben hier een paar uur rondgelopen en s’avonds zijn we uit eten geweest. In tegenstelling tot de vorige avond was dit eten heerlijk! Hierdoor kregen we ook wat meer het kerstgevoel. Toch misten we ook wel onze familie en vrienden thuis, maar dat hoort erbij als je op reis bent.

De volgende dag wilden we weer iets actiefs doen. Lima staat bekend om de goede surfgolfen en daarom namen we een surfles! Geheel onverwachts hadden we het alle vier redelijk snel onder de knie en konden we goed op ons surfboard blijven staan. Een super ervaring! ’S Avonds zijn we naar het circuito magico del aqua geweest, een lichtshow met fonteinen. Erg mooi!

Op 27 december was het tijd om afscheid te nemen van Erwin en Milan. Zij vlogen weer terug naar Nederland en wij namen het vliegtuig naar Piura, een plaatsje in het noorden van Peru, om vervolgens de nachtbus naar Ecuador te nemen. Bij het busstation aangekomen bleek dat er twee nachtbussen zouden vertrekken, 1,5 uur na elkaar, en in beiden nog één plek. Afzonderlijk gingen we dus de grens over in de hoop elkaar weer op het busstation in Ecuador te treffen, haha. De busrit duurde 10 uur bij elkaar doordat we midden in de nacht 2 uur lang bij de grens moesten wachten. Ook had Ilana nog een kakkerlak in haar schoen, daar had Naat graag bij willen zijn. Op het busstation in Guayaquil kochten we kaartjes voor de volgende bus die ons in 3 uur naar Montañita zou brengen. Uiteindelijk zijn we hier 4 nachten gebleven en hebben we vooral veel op het strand gelegen en gefeest. Dit hadden we wel verdiend na al onze inspanningen in Peru. Op oudjaarsavond werd er op het strand mooi vuurwerk afgestoken en was het hele dorp een groot feest. Een bijzondere ervaring!

Op nieuwjaarsdag zijn we vertrokken richting Baños, een plaats in het binnenland van Ecuador, waar vooral veel outdooractiviteiten te doen zijn. We waren door een Ecuadoriaan getipt over een hostel dus we besloten daar in te checken en dat beviel super goed. Eindelijk weer een warme douche na ruim een week koud water! Wat een verademing! Ook de bedden lagen een stuk beter, en in tegenstelling tot het vorige hostel hadden we hier geen bedbugs. In eerste instantie dachten we dat Ilaan last had van kwallenbeten, maar na wat googelen bleken het hoogstwaarschijnlijk bedwantsen te zijn. Hoe goor! Het jeukt ook echt verschrikkelijk. We hopen dat ze er snel vanaf is.

Een dag later boekten we verschillende activiteiten, waaronder een jungletour naar de Amazone. Dit alles hebben we in het Spaans geregeld want de mensen hier spreken geen woord Engels. Later werden we nog even gevraagd om op te treden als tolk voor een Engels gezin wat geen Spaans sprak. Echt leuk om te merken dat we wat hebben aan onze taalcursus! Als eerste activiteit hadden we mountainbikes gehuurd om de omgeving te verkennen. Een mooie tocht voerde ons langs verschillende watervallen waar Baños om bekend staat. Dit was heel gaaf! We voelden ons super sportief op onze fietsen, haha. Ook hadden we vervoer geregeld naar Casa del arbol, een schommel op 3000 meter hoogte met een mooi uitzicht. Dit viel nogal tegen omdat we in een soort discobus met simpele toeristen werden opgehaald en de schommel zelf niet heel bijzonder was. Ook stond er een enorme rij waardoor we ruim een uur moesten wachten. Desondanks hebben we wel mooie foto’s kunnen maken.

S’avonds gingen we op tijd naar bed zodat we de volgende ochtend fit aan de jungletour zouden beginnen. Na een stevig ontbijt werden we opgehaald door een indiaan om vervolgens naar de Amazone toe te rijden. Onze eerste stop was een animal rescue park. Dieren die hier op de zwarte markt zijn verhandeld kunnen in dit park herstellen om vervolgens weer in de natuur uitgezet te worden. Een goed doel dus! We hebben o.a. luipaarden, tapirs en apen gezien. Daarna reden we dieper de Amazone in en bezochten een indianenfamilie. Er werd voor ons gedanst en uitleg gegeven over de manier van leven. Met een kano gingen we vervolgens een stukje over de rivier varen. Ondanks de wiebelende boot zijn we wonder boven wonder niet omgeslagen. Aan de overkant van de rivier stond voor ons een lunch klaar. Het valt ons op dat de mensen hier veel minder eten dan wij in Nederland. We voelen ons daarom echte vreetzakken, haha. Later op de dag hebben we dus nog maar even een ijsje gehaald.

Vanuit het dorpje liepen we een stukje door de jungle naar een waterval. Ook nu was een stuk warmer dan voorspeld. We hadden onze bikini’s meegenomen om even lekker te kunnen afkoelen. Onze laatste stop was op een prachtig uitzichtspunt waar we aan een ‘liaan’ mochten slingeren. Dit was zó veel mooier dan de schommel van die dag ervoor! Absoluut ons hoogtepunt van deze dag. De bus bracht ons in twee uur terug naar Baños waar we stopten bij het busstation om tickets te kopen naar Quito, de hoofstad van Ecuador. Daar zullen we de komende dagen doorbrengen. Vanaf Quito vliegen we naar de Galapagos, een eilandengroep die bekend staat om de bijzondere dieren en de mooie natuur.  We kijken hier erg naar uit!