ilaanennaat.reismee.nl

Peru deel 2

Jaaa daar is ie dan, onze tweede blog!

Op  donderdag 14 december kwamen we aan in Puno. Onze vorige blog hebben we daar bij aankomst geschreven. Vooraf hadden we gelezen dat Puno de lelijkste stad van Peru is, en dat bleek wel te kloppen. Maar we kwamen hier niet voor de stad, maar voor het titicacameer! Hier wonen een aantal indianenfamilies op rieteilanden. We maakten een boottocht over het meer en bezochten twee families. Dit viel helaas een beetje tegen omdat we het idee hadden dat alles in scene was gezet. Het was net alsof ze een toneelstuk opvoerden.

S’Avonds namen we dan ook maar de nachtbus naar Cuzco. Cuzco is de oudste stad van Peru en vroeger de hoofdstad van het incarijk. Vanuit deze stad worden er heel veel tours georganiseerd, o.a. naar de Machu Picchu! Om 04.30 arriveerden we en moesten we nog tot 13.00 uur wachten voordat we konden inchecken in het hostel. Gelukkig was er een ruimte waar we op een bank konden slapen. Deze dag hebben we gebruikt om de stad te verkennen en een massage te nemen. We vonden dat we dit wel verdiend hadden. Die avond gingen we vroeg naar bed want de wekker stond om 03.00 uur omdat we de rainbow mountains gingen bezoeken. Gelukkig konden we in de minibus nog even verder slapen. Eenmaal in de bergen aangekomen was het helemaal wit van de sneeuw. Dit viel ons tegen omdat je daardoor de mooie kleuren niet kon zien, maar omdat het al snel warm werd verdween de sneeuw. De tocht naar boven was erg zwaar vanwege de hoogte: we begonnen op 4300 meter hoogte en klommen naar 5278 meter! Na iedere paar stappen waren we compleet buiten adem. De gids had daar een speciaal goedje voor wat je in moest ademen maar dat hielp niet echt. Gelukkig stond er een dokter met zuurstoftank + ambulance klaar voor het geval dat, haha. Uiteindelijk hebben we de top lopend bereikt waar we super trots op waren. We hadden namelijk ook een paard kunnen huren, maar daar waren we te eigenwijs voor. Eenmaal op de top was de sneeuw aardig gesmolten en konden we van het mooie uitzicht genieten. Bergafwaarts ging het gelukkig een stuk makkelijker en al snel waren we weer beneden. Na een lange dag kwamen we rond 18.30 uur aan in het hostel waar we uitgeput ons bed in doken.

De dag erna besloten we te gaan paardrijden. Dit zou een mooie tocht worden langs oude ruïnes in de bergen rond Cuzco. Het ritje was leuk maar de paarden hadden er niet zo’n zin in. De gids lachtte ons telkens uit. Toen de tocht erop zat gingen we er vanuit dat we ook weer opgehaald zouden worden, maar dit bleek niet te kloppen. Uiteindelijk hebben we dus maar zelf een taxi terug geregeld. ’S Avonds hebben we onszelf getrakteerd op een chinese maaltijd, dat smaakte erg goed na al dat peruaanse eten! We waren een beetje verdwaald in de stad en belandden in een super drukke wijk waar geen toerist te bekennen was. Hier liepen alleen de locals rond. Het was leuk om eens het echte peruaanse leven te zien!

Dinsdag 19 december was het dan zover, we begonnen aan de inca jungle trail. Dit is een 4-daagse trekking naar de Machu Picchu, waarbij je niet alleen gaat wandelen, maar ook allerlei activiteiten onderweg doet. Om 04.30 uur stond onze gids op de stoep om ons op te halen. We zaten met nog 3 andere Nederlanders en een Colombiaans stel in de groep. Na het ontbijt (bananenpannenkoek!) reden we een heel stuk omhoog door de bergen. Op ruim 4000 meter hoogte werden we afgezet en kon het mountainbiken beginnen! We kregen een tas vol beschermende kleding aan en dat bleek achteraf ook wel nodig te zijn. Op hoge snelheid fietsten we de berg af over de gewone asfaltweg, waarbij de roekeloze Peruaanse chauffeurs ons inhaalden en tegemoet kwamen. Erwin en Milan zijn allebei nog hard onderuit gegaan in de bocht, maar mankeerden gelukkig niks. Naat en Ilaan zijn uiteraard veilig de berg afgekomen.

Het stroomde van de regen en het was ijskoud, maar dit mocht de pret niet drukken want het was een fantastische rit! Eenmaal beneden waren we ineens de Colombiaanse man kwijt. Hij had de stop gemist en we vonden hem pas in het volgende dorp weer, haha. Hierna was het tijd om te lunchen en konden we onze doorweekte kleding uittrekken. Na de lunch gingen we raften. Voor ons allemaal de eerste keer, dus extra spannend! De colombianen hadden er geen zin in en bleven in het dorp. We kregen veiligheidsinstructies en gingen de rivier op. Het water was best wel wild en al snel waren we doorweekt. Het was een super gave ervaring en wonder boven wonder is er niemand uit de boot gevallen. Na het raften was het nog een uurtje wandelen naar onze eerste overnachtingsplek, een ecolodge in de jungle. Er was ons verteld dat dit een basisaccomodatie zou zijn, maar het viel ons reuze mee. We hadden zelfs electriciteit! De douche was helaas wel koud, maar het uitzicht vanaf het balkon was schitterend! De familie waar we verbleven had een heerlijke maaltijd voor ons bereid. We zagen een heel aantal cavia’s door de keuken lopen, dus we vreesden er even voor dat deze op ons bord zouden belanden. Cavia is hier namelijk een delicatesse. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn.

De volgende dag stond in het teken van wandelen. ’s Ochtends was het 3 uur lopen over de originele incatrail. Dit is de route die de inca’s vroeger aflegden. Het landschap was prachtig en de zon scheen volop. Onderweg stopten we regelmatig om uitleg te krijgen over de incacultuur en de Peruaanse natuur. De gids leerde ons vanalles over de tropische planten en dieren. Dit was heel interessant! Na een uitgebreide maaltijd met de beste guacamole was het tijd voor siësta. Er hingen hangmatten voor ons klaar waar we even lekker een dutje in konden doen. ’S Middags vervolgden we onze tocht te voet naar Santa Theresa. Onderweg namen we een duik in de hotsprings waar we heerlijk konden ontspannen. Af en toe vloog er een gekleurde papegaai over, waardoor we het echte jungle gevoel kregen. Met een busje werden we naar onze volgende slaapplek gebracht, dit keer een iets luxer verblijf.

Op dag 3 startten we met ziplinen. In een mooie canyon waren 5 ziplines gespannen waar we vanaf roetsten. Heel gaaf!! We hebben mooie filmpjes kunnen maken met de gopro. Ondanks de gebrekkige Engelse uitleg zijn we toch veilig beneden gekomen. Het eindigde met een hangbrug, waar Naat niet zo gek op was, haha. Uiteraard sloegen de Colombianen ook deze activiteit over. Hierna was het nog 3 lopen naar Aguas Calientes, een dorp aan de voet van de Machu Picchu. We konden de oude incastad van veraf al zien liggen! De gids had ons beloofd dat we die avond een massage zouden krijgen dus daar hadden we ons al de hele dag op verheugd maar dit bleek een grap te zijn. Wij baalden hier enorm van en konden er op dat moment niet om lachen, haha. Na het diner gingen we vroeg naar bed, zodat we de volgende dag fit zouden zijn voor de vroege tocht. Om 3.45 uur ging onze wekker, omdat we de hordes toeristen voor wilden zijn. Ondanks het laagseizoen is het ontzettend druk bij dit wereldwonder. Er stond al een lange rij voor de gate toen we aankwamen. Om 5 uur ging het park open en konden we beginnen aan de zware klim van bijna 2000 treden. 50 minuten later stonden we boven en was het moment daar. De gids leidde ons in 2 uur rond door de ruïnestad. Het was nog erg mistig en koud, maar al snel trok de mist op en kregen we een prachtig uitzicht over de stad en de bergen. Dit was nog mooier dan we hadden verwacht! We waren erg onder de indruk. Door het mooie weer zijn de foto’s goed gelukt. We namen afscheid van de gids en hadden daarna nog alle tijd om zelf rond te lopen. Erwin en Ilana beklommen nog een extra berg, de Huayna Picchu. Na een klim van 600 meter was er een prachtig uitzicht over de hele omgeving. Hierna zagen we elkaar weer in het dorp Aguas calliëntes en hebben we nog even rustig aan gedaan voordat de trein ons terug naar Cuzco bracht. Hier namen we afscheid van onze groep. Het was een fantastische tocht die we niet snel zullen vergeten!

Inmiddels breken de laatste dagen aan in Peru. 24 december vliegen we terug naar Lima waar we kerst zullen vieren met elkaar. Op woensdag 27 december zullen de jongens terug vliegen naar Nederland en vervolgen wij onze reis naar Ecuador. Dit lezen jullie de volgend keer!

Jeannet

Wat beleven en doen jullie veel leuke dingen. En wat een prachtige natuur. Goede kerstdagen daar.

Sake huisman

Wauw fantastisch daar zal ook een aparte sfeer zijn in die inca stad of kon je dat niet merken, gaat al dat geklim met je been ilana? Fijne kerst daar